Jak zabránit manipulaci


 Manipulace. Už jenom to slovo v nás dokáže vyvolat nějaké nepříjemné pocity. Každý z nás se s ní už v nějaké formě setkal. Řekl bych, že nikdo z nás nechce být manipulován – využíván.

 
 Je pravdou, že manipulace nemusí být nutně ta špatná. To je něco čeho by jsme si měli být vědomi. Pokud budeme brát jen pro tento okamžik manipulaci jako nástroj zneužití pak bych vám chtěl ukázat nějaké taktiky jak tomu zabránit.Jak se bránit před ovlivňováním, manipulací například u podomního prodeje, charity, nadřízených, telemarketingu a jiných společností? Pojďme se podívat na různé strategie jak tomu zabránit a můžete si uvědomit, které z těchto taktik již používáte nebo jste někdy využili. Stejně tak jako si můžete odnést ty ostatní na vaši ochranu.

 Paranoia

V čem spočívá tato strategie? Vy začínáte komunikovat způsobem jako například: „proč to děláte? Proč mi to říkáte? Snažíte se mě manipulovat? Zkoušíte mě ovlivnit? Zkoušíte mě využívat? atd.“

Rozbitý záznam

Pokud je odpověď vždy stejná, záleží na kontextu, ale v podstatě je to něco jako: „ ne děkuji, ne děkuji, ne děkuji.“ a stále dokola. Jelikož pokud se neangažujete do konverzace není ji možné řídit. Vy stavíte zeď stále dokola. Pokud použijete jakýkoli slovní obrat, který dává alespoň předpoklad nějakého důsledku pak se o tom dá polemizovat. Například slovo: „proč“, rozhovor tak může pokračovat a může být vyčerpávající a nekonečný a to není v tuto chvíli naším cílem. Přitom ve chvíli, když opakujete stále dokola ne, ne, ne, pak není na co navázat a rozhovor končí. Samozřejmě se vás mohou i zeptat: „jediné co můžete říci je ne, děkuji vám?“ a pokud odpovíte jinak než: „ne, děkuji“ pak nastavujete společenský kontakt.

Vyvolání pocitu viny

Tento způsob může být až neetický. Je to něco jako vyvolání pocitu viny, hanby nebo něčeho co jim vadí. Může to být něco jako že si to nemůžete dovolit. Může to být i forma jako kolik s toho produktu využíváte vy? Nebo třeba – „lidi jako vy nutí ženy brát tyto produkty a potom trpí psychicky nebo anorexií, jak to můžete podporovat?“ Najděte něco za co jim přisoudíte vinu.

Popření

To je způsob nastavení, který říká něco jako: „já jsem ale neřekl, že to chci. Já myslel, že jste chtěli Volvo, rychlé a bezpečné auto? Nikdy jsem neřekl, že bych chtěl Volvo. Ale ano řekl. To mi chcete říci, že víte lépe než já co jsem chtěl? Snažíte se mě zmanipulovat?“ Toto jsou pouze referenční body jak si hrát s komunikací. Vytváříte kontrast a budujete napětí. Můžete udělat jen něco nebo to různě kombinovat. Jak se bude cítit protistrana? Zmatená a frustrovaná. Vytváříte vnitřní tlak, abyste mohli prezentovat vlastní myšlenku, váš rámec. To ve skutečnosti vytváří jinou sadu odpovědí, jinou sadu možností. Když vytvoříte tlak můžete ho nasměrovat jinam. Stále je to energie. Například otázkou: „víte co by mi pomohlo?“ Pak se vina nebo cokoli mění na vyjednávání. Což je opravdu důležitý moment. Budou chvíle kdy vaším záměrem bude ukončit celou konverzaci a také nastanou okamžiky kdy budete chtít pouze zastavit vliv. Přijde mi dobré a čestné to připomenout.

Zmatená obrana

Chováte se jakoby zmateně. To jsou fráze jako: „nejsem si jistý o čem to mluvíte.“

Lichocení

Vyberete si něco co můžete vyzdvihnout ať už je to vlastnost, čin nebo nějaký předmět, věc kterou vlastní. „Ty jsi takový rozumný. Pěkný náušnice, boty, kalhoty atd. 9 z 10 absolventů ….“ Možná vám to v tuto chvíli připadá jako taktika manipulace což je správně, ale také se dá velice dobře využít právě na zastavení vlivu.

Použití nedostatku, výjimečnosti

„To je náš poslední model, náš poslední a je již zamluvený. Pokud si pro něho zákazník nepřijde ve čtvrtek, i když byl opravdu odhodlaný prý ho sháněl již dlouhou dobu a teprve u nás ho našel.“ Pamatujte hrajte hru, je to jen hra. Můžete to použít i jako obranu. „jsem si jistý, že už jsem to někde viděl. Opravdu jsem si jistý, že už jsem to někde viděl nebo to bylo něco podobného. Jo, snad to bylo i levnější.“

Budoucí představa

To je popis cíle jakoby by byl už dosažen. „to je auto přesně pro vás. Uvidíte jak si rodina rychle zvykne na ten prostor, a ten úžasný komfort. Sousedé se budou chodit dívat na vaše nové auto.“ Můžete takto mluvit i v jiných kontextech a držet se svého cíle jako obrany proti manipulaci.

Štěpení konverzace

Jde o to, že rozdělíte konverzaci do jednotlivých kroků. Do bloků jednotlivých informací. A prodlužujete celou interakci. Tím vytváříte tlak: „to je auto přesně pro vás, uvidíte jak si ho vaše rodina oblíbí. Ale já nemám rodinu ani děti. Ok, tak sousedé …. To není auto domů, to je firemní auto do kanceláře. Ok, tak kolegové…..To asi ne oni toho o autech moc nevědí. Dobrá, můžeme tedy podepsat smlouvu? Nejsem si jistý zda ji chci podepsat.“

Princip souhlasu

V tomto případě souhlasíte se vším jen konečná dohoda je odmítnuta. Poslední krok je odmítnut stále a stále dokola.

Změna tématu

Odklon od tématu. Jen pokračujete v mluvení a směrujete konverzaci jinam. Rozšíření dohody, obrácení dohody, změna tématu. Prostě přejdete do svého směru.

Více informací

Posledním nástrojem na zastavení vlivu je požadování více informací. To vám dopřeje čas na srovnání a seřízení vlastních myšlenek a popřípadě na výběr strategie pro zastavení vlivu.

 V tuto chvíli máte nějaké možnosti, nástroje na zastavení vlivu. Pamatujte obrana nevede k žádnému specifickému cíli. Je to jen o zastavení manipulace a získání lepší pozice. Můžete je využívat jako jednotlivé strategie nebo je řetězit a různě kombinovat. A bylo by fér říci, že je to jen malá část komunikace. Jen malý dílek v té skládačce magické komunikace. Však už znáte tajemství konverzační hypnózy, nebo ne?

Leave A Reply